Pradžia

Melatoninas

HerbaStress sudedamosios dalys Atgal

Melatoninas

Gamta apdovanojo mūsų organizmą įrenginiu, gebančiu priimti šviesos signalus ir paversti signalais, kurie valdo mūsų organizmo ritmus. Centrinė šio įrenginio dalis – epifizis (kankorėžinė liauka) mūsų smegenyse. Jo pagrindinė funkcija – informacijos apie šviesą perdavimas iš išorės į organizmo vidų, ko pasėkoje yra palaikomi fiziologiniai ritmai, užtikrinantys prisitaikymą prie aplinkos.

Šviesos informacija, priimta ypatingomis akių tinklainės ląstelėmis, neuronais  perduodama į epifizį. Tamsoje šie signalai skatina noradrenalino išsiskyrimą, kuris dirgina epifizio ląstelių membranų receptorius, stimuliuodamas melatonino sintezę epifizyje. Melatoninas – pagrindinis epifizio hormonas gaminamas iš amino serotonino, kuris susidaro iš su maistu gaunamos aminorūgšties triptofano. Fermentų, dalyvaujančių  triptofano vertime į serotoniną, slopinamas šviesa. Štai dėl ko šis hormonas gaminamas tamsiu paros metu. Dieną jo koncentracija kraujyje minimali, naktį – maksimali.

Melatoninas gaminamas ne tik epifizyje. Jis gaminamas ir kirmėlinėje ataugoje, kitose žarnyno dalyse, kepenyse, inkstuose, tulžies pūslėje, kiaušidėse, placentoje, užkrūčio liaukoje, leukocituose, trombocituose ... Ne epifizyje pagamintas melatoninas naudojamas pagaminimo vietoje. Kol kas nėra išsiaiškinta ar ne epifizyje gaminamas hormonas yra reguliuojamas šviesos. 

Melatoninas tirpsta ir vandenyje, ir riebaluose, todėl lengvai įveikia visus audinių barjerus, lengvai prasiskverbia pro ląstelės membraną. Apeidamas signalinių molekulių ir receptorių sistemą, sąveikaudamas su ląstelės branduolio ir membraninias receptoriais, jis įtakoja ląstelės vidinius procesus. melatonino receptoriai aptikti hipotalamuso branduoliuose, akių tinklainėje ir kituose audiniuose.

Sveiko vaiko organizme melatonino kiekis didėja iki vienerių metų amžiaus ir toks palaikomas iki brendimo. Mažų vaikų organizme naktį šio hormono yra 40 kartų daugiau , nei dieną. Lytiškai suvrendus, šis santykis sumažėja iki 10. Nuo melatonino kiekio priklauso ir lytinis brendimas – jei jo kiekis išlieka didesnis, bredimas sulėtėja.

Melatoninas įtakoja  miegą ir sapnus – jis dalyvauja aktyvaus ir pasyvaus miego stadijų trukmės reguliavime. Dėl melatonino gamybos sutrikimų vyresniame amžiuje vyksta įvairių hormonų gamybos desinchronizacija, kūno temperatūros reguliavimo sutrikimai, miego sutrikimai.

Melatoninas yra stiprus antioksidantas. Jis neutralizuoja hidroksilo radikalus aktyviau, negu tokia antioksidantai, kaip glutationas ir manitolis, o peroksido radikalų atžvilgiu jis yra du kart stipresnis, negu vitaminas E.

Pastovus apšvietimas paros bėgyje: slopina melatonino gamybą, didina prolaktino gamybą(Prolaktinas svarbus seksualiniam potraukiui, erekcijai, ejakuliacijai, vaisingumui, menstruacinio ciklo sureguliavimui, kaulinio audinio tankiui, širdies ir kraujagyslių sistemai.  Padidėjus prolaktino koncentracijai kraujyje, tiek vyrams, tiek moterims gali vystytis osteoporozė , atsirasti išskyrų iš pieno liaukų, jos gali padidėti. Vyrams gali vystytis nevaisingumas, moterims - menstruacinio ciklo sutrikimai ar jų visiškas išnykimas), padidėja  hipotalamuso blokavimo estrogenais slenkstis, padaugėja aktyvių deguonies formų gamyba. Stimuliuoja : pieno liaukų onkologiją, aterosklerozę.

Melatoninas efektyvus sisteminiame, organiniame, ląsteliniame, subląsteliniame lygiuose ir stabdo senėjimą ir vėžinių susirgimų vystymąsi. Sisteminiame lygyje melatoninas mažina hormonų gamybą, kurie įtakoja šiuos procesus, stimuliuoja imunitetą, apsaugo nuo metabolinio sindromo. Tuo pat metu slopinama deguonies laisvųjų radikalų gamyba ir aktyvuojama antioksidacinė apsauga. Jis slopina ląstelių proliferacinį aktyvumą ir padidina apoptozę augliuose, bet sumažina ją nervų sistemoje, slopina fermento telomerazės aktyvumą. Genetiniame lygyje melatoninas slopina mutagenus ir klastogenus, o taip pat slopina onkogenų ekspresiją.

Melatoninas turi dar dvi svarbias funkcijas:                                                     

  • jis padeda greitai adaptuotis prie vietinio laiko judant erdvėje;  
  •  staigiai pakeitus laiko juostą normalizuoja miegą.
Atgal